Kasteen lahja - 1 sunnuntai loppiaisesta

Kasteessa on jotain ihmeellistä. Kasteen yhteydessä meidät on liitetty Jumalan suureen perheeseen. Mikä se perhe todellisuudessa on? Se perhe on jotain suurempaa kuin uskommekaan, sillä jokainen kristytty on osa sitä. Sinä ja minä, jokainen meistä. Jumala kutsuu meitä kasteessa nimeltä osakseen. Kaste on myös jotain muuta. Kasteen yhteydessä Jumala lahjoittaa meille uskon, armon ja siunauksen. Tämän lahjan saamme jo lapsena.

Jeesuskin ymmärsi lapsen merkityksen ja kertoi siitä muille: Sallikaa lasten tulla minun luokseni, sillä lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta. (Mark. 10:13-16.) Kasteen arvo ei riipu millään tavalla meistä ja meidän asenteestamme, sillä kaste ja usko ovat Jumalan teko meissä. Kaste kantaa meitä läpi koko meidän elämän. Siihen me saamme turvata ja luottaa.

Jeesus on myös antanut kaste- ja lähetyskäskyn: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen teidän käskenyt noudattaa. ja katsokaa, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppun asti. (Matt.28:18-20)

Ennen kaikkea kaste on liitto Jumalan ja ihmisen välillä. Se on lahja, suuri lahja, josta saamme iloita. Meidät on kutsuttu nimeltä johonkin suureen ja arvokkaaseen. Minä olen ihme, suuri ihme ja kiitän siitä.

Kun Jumala sanallaan minutkin loi
hän tarkoitti samallla näin:
Sä arvokas oot, 
sä osaat ja voit.
Mä tuollaisna rakastan sua.

Kun Jumala sanallaan sinutkin loi
hän tarkoitti samallla näin:
Sä arvokas oot, 
sä osaat ja voit.
Mä tuollaisna rakastan sua.

Kun Jumala sanallaan meidätkin loi
hän tarkoitti samallla näin:
Sä arvokas oot, 
sä osaat ja voit.
Mä tuollaisna rakastan sua.


Kommentit

Suositut tekstit