Tarinoita Evon metsistä - Rauhanrakentaja


Metsähiiri laittaa tassut puuskaan ja katsoo Sisiliskoa tuimasti. Viiksen kärjet väpättävät eikä itkukaan ole kaukana. ”Sä lupasit!” Metsähiiri huudahtaa ja jatkaa ääni väristen: ”Sä lupasit olla mun pari ja kulkea mun kanssa.” Metsähiirtä harmittaa. Sisilisko katsoo Metsähiirtä hämmentyneenä. ”Älä viitsi vikistä. Mä en jaksa pysähtyä jokaista asiaa ihmettelemään sun kanssa.” ”Mut sä lupasit olla mun pari ja mä jäin yksin.” Metsähiiri kuiskaa kyynelten karatessa silmäkulmasta.
Aarni on rauhallisella aamukävelyllään ja saapuu päikalle. ”Mikä on hätänä? Metsähiiri, mitä on tapahtunut? Sisilisko, haluatko sinä kertoa?” Aarni ihmettelee. ”Toi lupas olla mun pari, muttei ollutkaan!” Metsähiiri huutaa kyynelten valuessa kuonoa pitkin. ”Ja mä jäin ihan yksin. Kukaan ei ollut mun pari.” Aarni katsoo vuoroin Metsähiirtä ja Sisiliskoa. Sisilisko potkiskelee käpyjä kauemmaksi ja on vaikean oloinen. Hän ei oikein tiedä mitä pitäisi sanoa. ”Jos jotain lupaa, pitää lupauksesta pitää kiinni. Lupauksen noudattaminen on toisen kunnioittamista ja huomioonottamista.” Aarni sanoo lempeästi. ”Joo, kyllä mä tiedän.” Sisilisko kuiskaa.
”Kulkaas Metsähiiri ja Sisilisko. Jokainen tekee joskus virheitä ja saattaa unohtaa sen, mitä on sopinut ja luvannut. Mitä luulette, joko olisitte valmiit sopimaan ja unohtamaan tämän riidan?” Aarni katsoo vuorotellen kumpaakin riidan osapuolta ja jatkaa: ”Elämään mahtuu niin paljon kaikkea. Partiolaisen elämässä on neljä tärkeää kohtaa: lupaus, ihanteet ja se, että partiolainen on aina valmiina. Niin ja neljäntenä tietysti se, että saa olla oma itsensä ja miettiä, miten kaikki vaikuttaa itseensä ja siten toimia rauhanrakentajana.”
Sisilisko kävelee Metsähiiren viereen ja ottaa Metsähiiren käpälän käpäläänsä ja katsoo Metsähiirtä silmiin. ”Anteeksi.” Sisilisko sanoo. ”En ajatellut, että sulle tulisi niin pahamieli, jos en sun parisi olekaan.” Metsähiiri tassullaan kunoaltaan kyyneleet pois. ”Mua vaan pelotti, että jäisin yksin ja et kukaan ei olis mun kanssa.” Metsähiiri sanoi ja jatkoi: ”Saat anteeksi. Kliffaa olla sovussa. Rauha on parempi kuin riita.” Metsähiiri halaa Sisiliskoa niin kovaa kuin jaksaa. ”Hei, ei nyt tartte noin kovaa rutistaa.” Sisilisko puhisee.

Kommentit

Suositut tekstit