Partiossa monta on ihmeellistä asiaa - tilastot

Olen viime aikoina näpytellyt partiotilastoja. Olen ihmetellyt sitä voluumia, joka partiossa on ja samalla yrittänyt pohtia, mikä tekee partiosta niin toimivan konseptin. Se määrä, mitä partiolaiset tekevät vuodessa on ihan käsittämätöntä.

Partiossa tuntuu olevan nostetta. Se kutsuu koolle ja harrastamaan monia. Eikä kyseessä ole vaan mistä tahansa kerhosta tai toiminnasta, vaan nimenomaan partiosta. Olen jo pitkään sanonut, että partiossa tehdään jotain oikein kun vuodesta toiseen jäsenmäärät kasvavat ja väkeä olisi tulossa mukaan enemmän kuin pystytään kerralla ottamaan.

Mietin omaa työtäni partiolaisten kanssa. Tänä vuonna keräsin ensimmäistä kertaa kattavat, laajat tilastot partiolaisilta. Olen ennenkin tiennyt, että tapahtumia ja retkiä on paljon, mutta kun näki kaikenlla ja näki kuinka paljon vapaaehtoiset laittavat omaa aikaansa kehiin, saatoin vain ihmetellä. Taas partiosta avautui minulle jotain uutta. 

Tilastojen osuus on merkittävä. Se näyttää partion kasvuvoiman ja vapaaehtoisten antaman panoksen. Se näyttää sen todellisuuden, että jos ei ole niitä vapaa ehtoisia, on toiminta pienimuotoisempaa. 

Kiitos siis teille partion vapaaehtoiset: te ryhmien johtajat, aikuiset tuet ja te ketkä olette ehkä hetken pyörähtämässä leirillä tai retkellä mukana, jotta lapset voisivat osallistua turvallisissa puitteissa. Te olette niitä mahdollistajia, jotka mahdollistava t sen, että lapsilla ja nuorilla on mielekäs harrastus, jossa oppii uutta.

Kommentit

Suositut tekstit