Tarinoita Evon metsistä - Olla luotettava

Valkohäntäpeura ja Hirvi istuivat Pääkahvilassa nähdessään Sammakon pomppivan kohti heidän pöytäänsä. Päivän pestit olivat takana ja nuoria mietitytti moni asia. Partiolaisten ihanteet olivat osuneet kaverusten silmiin jo alkuleiristä ja ne olivat pitkin leirin kulkua herättänyt keskustelua kaverusten kesken. ”Anteeksi ihan kamalasti, että oon myöhässä.” Sammakko puuskutti ja jatkoi: ”Mä sain sellaisen inspiraation, joka oli pakko toteuttaa heti, ettei se vaan unohdu.” Valkohäntäpeura ja Hirvi katsoivat toisiaan. He olivat juuri puhuneet siitä mitä on olla luotettava ja Sammakon myöhästyminen osui keskustelun aiheeseen hyvin.
”Ootko Sammakko koskaan miettinyt, mitä tarkoittaa, kun puhutaan siitä, että on luotettava?” Hirvi tokaisi Sammakon hengittäessä edelleen raskaasti rankan pomppimisen jälkeen. Sammakko katsoi hetken Hirveä ja heleä puna nousi hänen kasvoilleen. ”Joo, oon mä miettinyt. Mulla vaan tuppaa nuo inspiraatiot tulemaan, miten sattuu ja oon tosi pahoillani. Kyllä mä yritän parhaani mukaan olla luotettava..” Valkohäntäpeura laski kavionsa hellästi uuden ystävän olkapäälle. ”Ei me nyt sitä tarkoittettu, ettet sä olisi luotettava, vaikka aika usein myöhässä tuletkin. Me tiedetään kyllä sun inspiraatiot.” Hirvi hörähti leikkisästi. ”Ei hei ollu tarkoitus loukata. Ihan uteliaisuuttani kysyin, kun ajauduttiin taas pohtimaan noita partiolaisten ihanteita.” Sammakko huokaisi helpottuneena.
”Mä arvotan ystävissä sitä, että he ovat mua kohtaan lojaaleja ja luotettavia. Tarkoitan siis sitä, että he eivät kerro mun asioita eteenpäin ja juorua selän takana. Tosin eipä juoruilu kuulu mun kaveriporukan tapoihin muutenkaan.” Hirvi tokaisi, kun he olivat päässeet takaisin pöytään haettua kupposet kuumaa kahvia. Valkohäntäpeura katsoi ystäviään ja jatkoi Hirven ajatusta: ” Luotettavuus on kyllä monimutkainen asia, ainakin toisinaan. Ei ole aina helppoa olla luotettava, mutta jotenkin ajattelen, että silloin kun yrittää parhaansa on tehnyt tarpeeksi.” Sammakko otti kulauksen kahvistaan ja nielaisi kuuluvasti. ”Mä taas ajattelen, että silloin kun otan toiset huomioon siinä mitä teen tai miten toimin osoitan luotettavuutta. On tärkeää, että toisiin voi luottaa. On vaikeaa luottaa sellaisiin, jotka puhuvat vaikkapa selän takana pahaa muista. Eihän sitä silloin voi koskaan tietää milloin he alkavat puhua pahaa myös musta.” Valkohäntäpeura ja Hirvi nyökyttelivät ja tokaisivat lähes yhtä aikaa Sammakon olevan oikeassa.
Kun ystävykset olivat saaneet kahvit juotua, halusi Valkohäntäpeura ottaa tilanteesta vielä instagramiin kuvan heistä yhdessä. ”Mitä sä kirjoitit siihen?” Sammakko kysyi ja jatkoi: ”Mä unohdin sen inspiraation vallatessa ja kaikessa kiireessä puhelimen telttaan.” Valkohäntäpeura naurahti hyvän tuulisesti. ”Se olis pitänyt arvata. Mä kirjoitin siihen, että luottamus on kaiken A ja O. Niin ja, että luottamus on helpompi menettää kuin ansaittava, joten siksi tulee olla luotettava.”


Kommentit

Suositut tekstit