Minulla on tänään unelma

 Meillä jokaisella on erilaisia unelmia ja haaveita. Ja jokainen unelma ja haave on ainutlaatuinen ja sellaisenaan arvokas. Samalla tavalla kuin meistä jokainen on ainutlaatuinen ja sellaisenaan arvokas.

Unelmat ja haaveet ovat sellaisia, jotka auttavat meitä jaksamaan. Samalla ne antavat meillä toivoa ja luovat suuntaa meidän elämällemme. Miksi emme kulkisi unelmia kohti? Unelmat voi aina toteuttaa.

Unelmien toteuttamiseen voi toisinaan mennä pitkäkin aika, mutta jos teemme asioita unelman hyväksi, ei mikään ole mahdotonta. Sen meille osoitti jo Martin Luther King, joka 1963 puhui isolle kuulija joukolle unelmasta:

"Sanon teille tänään, ystäväni, että huolimatta tämän hetken ja 
tulevaisuuden vaikeuksista, minulla on kuitenkin unelma. 
Se on syvästi amerikkalaisuuteen juurtunut unelma.

Minulla on unelma, että jonakin päivänä tämä kansakunta nousee 
ja elää todeksi sen mihin se uskoo: 
”Me pidämme näitä totuuksia kiistämättöminä;
 kaikki ihmiset on luotu tasa-arvoisiksi”.


Minulla on unelma – että jonakin päivänä Georgian punaisilla
 kukkuloilla, entisten orjien ja orjaisäntien pojat voivat yhdessä
 istuutua alas veljeyden pöytään.


Minulla on unelma – että jonakin päivänä – jopa 
Mississippi, aavikoiden osavaltio, joka 
on läkähtymässä epäoikeudenmukaisuuden ja sorron paahteeseen,
 muutetaan vapauden ja oikeudenmukaisuuden keitaaksi.


Minulla on unelma – että minun neljä pientä lastani elävät 
vielä jonakin päivänä maassa, jossa 
heitä ei arvioida ihonvärinsä vaan ihmisluonteensa mukaan. 
Minulla on unelma tänään!


Minulla on unelma, että jonakin päivänä – tuolla alhaalla 
Alabamassa –  pirullisine rasisteinee ja  kuvernööreineen, jonka 
huulilta putoilee sanoja kuten ”sisäisiin asioihin puuttuminen” ja 
”osavaltion oikeuksia loukkaavien lakien mitätöinti” – jonakin 
päivänä juuri Alabamassa, pienet mustat pojat ja tytöt voivat ottaa 
pieniä valkoisia poikia ja tyttöjä kädestä ja kävellä yhdessä kuin 
siskot ja veljet. Minulla on unelma tänään!


Minulla on unelma, että jonakin päivänä ”kaikki laaksot 
tullaan korottamaan, kaikki kukkulat ja vuoret alentamaan; 
koleikot muuttamaan tasangoksi ja kalliolouhut laakeaksi maaksi ja
 Herran kunnia ilmestyy: kaikki liha saa sen nähdä.”


Tämä on meidän toivomme. Tämä usko mukanani palaan etelään.
 Tämän uskon avulla – voimme veistää epätoivon vuoresta toivon kiven." 
Martin Luther King
28.8.1963
(Ote puheesta Minulla on tänään unelma)

Meillä partiolaisillakin on unelmia ja ainakin erän unelma on kirjoitettu myös partioihanteeksi asti. Rakennan ystävyyttä yli rajojen. Siinä on unelmaa ja haavetta, mutta samalla se on myös sellainen, jota kohti mennään kokoajan ja sen eteen tehdään työtä.

Saman asian eteen jo Martin Luther King teki töitä. Hän puhui siitä, että jokaisella on oikeus olla tasa-arvoinen ja hänen unelmansa oli se, että kaikki lapset väristä,rodusta tai muista seikoista huolimatta voisivat pitää toisiaan siskoina ja veljinä. 

Partio on maailmanlaajuinen. Meillä on mahdollisuus nähdä muiden maiden partiolaisia ja oppia heiltä. Samalla rakennamme ystävyyttä ja luomme uusia unelmia. Luomme ympärillemme unelmaa siitä, että jokainen saa olla aidosti ja rehellisti juuri sellainen kuin on ja että jokainen tulisi hyväksytyksi sellaisenaan kuin.

Kommentit

Suositut tekstit